ALCUDIA, MALLORCA
Maj 2003

RESOR

Vaknade redan 03:55 på lördagsmorgonen och var pirrig. Klockan skulle ringa tjugo minuter senare, så att somna om var ingen större idé. Gick i stället upp och duschade. Drack en kopp kaffe innan vi packade ihop det sista och ställde in i bilen. Kvart i fem väckte Micke Mathilda. Hon vaknade ovanligt fort, brukar vara rätt seg när hon väcks i vanliga fall. Men hon förstod att det var en väldigt speciell dag. Det hade varit väldigt mycket prat om att åka flygplan den senaste veckan. Mathilda fick på sig nya kläder och drack en flaska välling innan vi rullade i väg hemifrån. Kvart över fem hämtade vi upp mamma & pappa. Uppe på Arlanda så sammanstrålade vi med Eva och gick till incheckningen. Pappa och Thordan åkte i väg för att lämna bilarna, så skjutsade morfar upp dom sen. Tack och lov var det ingen kö alls vid incheckningen så det gick väldigt fort och smidigt. Fick checka in barnvagnen vid en särskild disk, så Micke gick iväg med Mathilda så att hon inte såg vad som hände. Hon älskar sin vagn och kan bli helt galen bara vi ställer in vagnen i bilen eller nåt sånt... Så det ville vi inte riskera så där på morronkvisten. Efter en stund kom även Sandra och Nicklas, och ytterligare en stund senare kom pappa och Thordan tillbaka med mormor & morfar som avskedskommitté. När alla var incheckade och klara så gick vi in mot gaterna. Jag blev stoppad i säkerhetskontrollen och fråntagen min älskade lilla nagelsax... Hade inte alls tänkt på att man inte fick ha såna ombord. Undrar vad man kan göra med en trubbig nagelsax?? Knivarna och gafflarna ombord är nog farligare...

Innan det var dax att åka iväg så åt vi lite frukost. Mathilda var på bra humör och tyckte det var spännande att titta på flygplanen. Vid sjutiden var det dax att kliva på planet. När vi kom ombord tyckte Mathilda att det var lite läskigt. Förmodligen för att det var lite trångt och mycket folk. Vi fick inte sitta brevid varandra alla tre, utan vi hade två säten intill fönstret och sen ett säte på andra sidan mittgången. Fast det gjorde inte så mycket, för Mathilda ville inte sitta själv i sitt säte, så hon fick sitta i mitt säte med ett extrabälte på sig. Starten var ju det man bävat för, men Mathilda brydde sig inte för fem öre. Vi hade laddat med godis, russin, kex och festis ifall hon skulle kinka. Men det gick toppehbra! Mamma & pappa satt ett par säten längre ner, så Mathilda gick dit och hälsade på ett par gånger. När det var dax för maten blev det lite struligt... att äta på ett flygplan är ju inte det lättaste, och att då samtidigt hålla koll på en tvååring som ska äta... Det blev lite lätt rörigt! Sen tar det ju en evinnerlig tid innan brickorna dukas undan, så då höll jag på att få lite lätt panik. När brickorna väl kommit undan så var Mathilda ordentligt trött och somnade i Mickes knä. Hon sov sedan ända tills planet hade landat. Hon vaknade då folk började applådera... Så man kan säga att landningen oxå gick rätt smärtfritt... Skönt! Som vanligt blir man alltid lika irriterad på dessa stressade människor som tvunget måste tränga sig av planet - helst innan det hunnit landa. Alla får ju ändå stå och vänta på väskorna sen... Har aldrig förstått varför man då måste stressa av planet *suck*

När vi kom av planet och kom in på flygplatsen var det hur långt som helst att gå till väskorna, svettigt var det oxå. Vi hade helt missuppfattat det där med handbagage... Nu gick jag och kånkade på min ryggsäck (med mina viktiga saker i...), Mathildas ryggsäck med ombyten och blöjor, Mathildas väska med hennes böcker, en kasse med kudde och Ronja (gose-hunden) och dessutom min och Mathildas jacka... Väl framme vid väskbandet fick vi som vanligt vänta länge och väl, sen skulle vi trängas med en massa människor som samtidigt skulle ta sig ut genom en smal, smal dörr med bagagevagnar och en massa packning. Det tog tid... Sen var det dax att gå ut och möta den varma Spanien-luften. Det var varmt!!  Tack och lov var det moderna bussar med AC, så vi slapp flyta bort... Vi gjorde dock ett litet misstag, vi tänkte inte på att dölja vagnen för Mathilda... Hon såg alltså hur den lyftes på bussen och hon blev helt knäckt. Var otröstlig en lång stund.... Resan till hotellet tog ca en timme. Bussresan var ungefär lika trist som vanligt, man vill bara vara framme på studs! När vi klev av vid hotellet var det ovanligt lite folk som skulle av där, så det blev inte så kaosigt vid incheckningen som det lätt blir i vanliga fall...  Efter lite skrivande och passuppvisning så fick vi nycklarna till våra rum. En trappa upp fick vi bo. Rummen var toppenfina tvårummare, med stor balkong in mot poolområdet. I rummet intill bodde mamma & pappa och våran balkong var gemensam (med en dörr mellan), så vi kunde gå mellan hur som helst. Toppenbra för Mathilda om inte annat!

När vi installerat oss på rummen så gick vi ned till poolbaren för att få i oss lite mat. Hela poolområdet var verkligen helt enormt! En gigantisk pool som var hur underbar som helst, med barnpool och små sluttningar (typ en strandkant) som man kunde sitta i. Vi förstod snabbt att vi skulle trivas bra...  Vi tog ett bord och beställde in lite mat och dryck. Köpte en hamburgare till Mathilda, men den var hon föga intresserad av. Colan var mer intressant...  När vi suttit och njutit i solskenet en stund var det dax att gå upp och lägga Mathilda. Vi somnade alla tre... Skönt! På kvällen gick vi allihopa iväg längs med strandpromenaden och hittade en restaurang som vi valde att äta vår första middag på. Mathilda hade ingen större lust att sitta stilla vid bordet och vänta på maten, i stället gick hon på upptäcktsfärder. Jag beställde en pastarätt, minns inte ens vad vid beställde till Mathilda... Tyvärr var maten ingen höjdare :-( Trsit... Mathildas mat var i stort sett orörd då vi lämnade restaurangen. Insåg att det inte var så stor idé att beställa in mat till henne, var smartare att låta henne äta hemma på rummet innan vi gick ut. Allting på Mallorca var rätt dyrt, så det känns ju inte så kul att köpa mat som bara blir ståendes... Vi gick tillbaka till hotellet där Schlager-EM visades på storbilds-tv. Hann tillbaka lagom tills det var Sveriges tur. Satt och kollade en stund, men sen var Mathilda så trött så vi gick upp på rummet och drog ut teven på balkongen så satt vi där och kollade i stället. Sverige kom femma och det får vi väl vara nöjda med! Första natten gick skapligt, det blir ju så ofantligt mörkt så Mathilda vaknade upp vid ett tillfälle och var rädd och ledsen. Tände en lampa och sen blev det bra.

På söndagsmorgonen vaknade vi och tittade förstås genast ut, det blåste massor :-( Vi tänkte att det där blåser nog bort snart, men det gjorde det inte. Efter frukosten bestämde vi oss för att gå in till marknaden i stället för att sola och bada. Vi hann inte speciellt långt innan det började regna, och det rätt ordentligt. Så det var bara att vända... Vi gick och kikade i lite intilliggande affärer i stället. Sen gick vi upp på rummet och åt en delikatess-lunch, köttbullar och makaroner :) Efter det sov vi lite siesta. Det dåliga vädret höll tyvärr i sig hela dagen. På kvällen åt vi välkomstmiddag på hotellet. Klockan åtta varje kväll var det minidiscot på kvällen. Mathilda var väldigt nyfiken på barnen som dansade på scenen. Sakta, sakta och i sällskap av morfar eller mormor närmade hon sig barnen och grodorna som dansade på scenen. Hon tyckte det var superspännande och kul! Till slut släppte hon loss och dansade lite, men då var det nästan slut... Efter discot så hade reseledarna en Abba-show. Bra, men väldigt hög musik. Mathilda blev lite otålig mot slutet, så Micke och jag gick upp och la henne medan dom andra satt kvar en stund till.

När vi vaknade på måndagen var vädret lite bättre även om det inte var någon strålande sol. De andra i gänget hade givit sig iväg för ett besök i en gruva, men vi stannade hemma. Vi tog en promenad upp till den gamla staden. Målet var att hitta en butik att handla mat i. Intill hotellet fanns två stycken Supermarket, men dom var svindyra så där handlade man bara småsaker. Först av allt hittade vi en stor lekpark som Mathilda fick leka av sig i. Hon sprang runt som en liten tok bland alla saker och var helt överlycklig. Efter en stunds lekande gick vi vidare och hittade en butik som inte bara innehöll en massa svenska varor, utan varor till mera humana priser. Vi handlade på oss en hel del så att vi hade till ett par dagars frukost, lunch & middag. Det blev en hel del varor att kånka hem.. Tur att vi hade vagnen!! På väg hem igen hade det börjat bli riktigt varmt och vi stannade till på ett café och åt en varsin glass innan vi fortsatte vandringen hemåt. På eftermiddagen var vädret riktigt bra och vi badade i poolen. Härligt! Mathilda stormtrivdes i vattnet. Flera gånger fick vi tvinga henne att stanna uppe en stund, för hon huttrade. Vi åt spaghetti carbonara på balkongen tillsammans med dom andra. Urgott! På kvällen var det minidisco igen. Mathilda vågade vara mer lite mera än kvällen innan. I slutet så sprang alla barn efter ledaren i ett led och dansade, och då följde Mathilda med. Sötisen! Efter discot var det Betales-show. Fast det var inte så kul att titta på, så vi blev inte kvar så länge.

På tisdagen fyllde mamma 50 år! Så då hade vi tänkt att bjuda henne på frukost. När vi hörde att det började röra sig inne hos mamma & pappa så ringde jag efter Nicklas & Sandra, så gick vi in gemensamt och sjöng och lämnade paket. Mamma & pappa hade redan hunnit börja med frukosten, så vi släpade in våra saker till dom och hade en gemensam frukost allihopa. Efter frukosten så klädde vi på oss och gick in till den gamla staden där det var marknad. Det var väl ungefär som vanligt på marknader, en massa skit som säljs och en massa folk som trängs... Vi gick och satte oss på en uteservering och njöt av solen och god öl i stället... Mathilda fick skinkcrepes till lunch. På vägen hem från staden stannade vi till på Mercadona och handlade lite mat. Åter på hotellet så vilade vi... På kvällen gick vi iväg till en restaurang som mamma & pappa varit på förut, och firade där mammas födelsedag med riktig god mat! Där åt vi den godaste maten på hela veckan! Mathilda hade lite svårt att sitta stilla, trots att hon fick mutor som både glass och klubbor.. Så vi fick turas om att gå iväg med henne.

Onsdagen var det strålande väder och dax att inta stranden. Vi hade 200 meter att gå till stranden. Perfekt! Vi hade inte räknat med att kunna bada i havet, trodde det skulle vara alldeles för kallt. Fast det var runt 22 grader och jätteskönt så vi badade allihopa! Härligt! Köpte en fisk, som var som en båt typ, till Mathilda. Den satt hon i och plaskade runt och hade det toppenhärligt! Vi stannade på stranden i ett par timmar och bara njöt av livet. Sen var det siesta-dax och efter det blev det lite bad i poolen. På kvällen var det buffé-afton på hotellet. Tyvärr var det ingen höjdare :-( Minidiscot tramsades mestadels bort av två knäppa killar, men Mathilda var med och dansade en liten stund i alla fall. Kvällens show var Grease. Mathilda ville gärna sitta längst fram tillsammans med dom andra barnen. Hon var så söt då hon gick fram och satte sig tätt intill en annan tjej, och så märkte hon att hon kom lite längre fram än flickan brevid. Då rätade hon upp sig så att hon satt exakt som tjejen brevid... Kan tro att det är från samlingen på dagis som hon fått det!

Jag sitter med ett leende på läpparna när jag försöker återberätta hur Mathilda betedde sig... Hon var så otroligt söt och charmig, dansade runt och sjöng och charmade ALLA i hennes närhet. Fick tårar i ögonen då jag såg hur folk tittade på henne och log... Vår lilla tjej!!

På torsdagen var det födelsedags-dax igen, den här gången var det pappas tur. Gick in och firade honom direkt på morgonen och gav honom en snygg present. En Superman t-shirt... Gick ner till stranden efter frukosten.  Mathilda var inte helt pigg, skulle behövt sovit lite till. Badade lite och lekte i sanden. Ett par äldre killar intill spelade fotboll i ett vilt tempo och dom var inte det minsta försiktiga. Bollen kom på våra handdukar flera gånger, och både vi och flera andra sa till dom men dom gav sig inte. Inte förrän dom skjutit bollen mitt i huvudet på Mathilda... Då gick dom iväg och vi satt kvar med en otroligt lessen Mathilda. Stackarn... När hon lugnat ner sig igen så började hon busa omkring som vanligt igen. Klättrade upp i vagnen, och vagnen välter...  Hon gjorde sig inte illa, blev väl bara rädd tack och lov. Vilken lyckad dag! Jag bestämde mig för att gå upp på rummet med henne, så att hon fick sova i stället. Dom andra stannade kvar medan jag gick iväg. Framme på hotellet så fick Mathilda gå själv i trappan medan jag lyfte vagnen. Då kommer en kille bakom och skulle vara snäll och bär Mathilda uppför trapporna.. Inte så jättepopulärt från Mathildas sida precis... Hon blev paniklessen igen :( Inne på rummet somnade hon fort och sov sen två välbehövliga timmar. På eftermiddagen gav vi oss på en promenad längs med stranden. Hittade en lekplats som Mathilda fick leka i en stund. Gick vidare och satte oss på ett glasscafé. Gott! När vi ätit upp glassarna gick vi vidare och hittade då en "häst & vagn-parkering". Mathilda har blivit totalt häst-galen under semestern och pratar en massa om "Lilla Gubben" som alla hästar heter. Undrar om hon kommer bli en häst-tjej som jag var? När vi vänder och går tillbaka mot hotellet så ställer sig Mathilda upp i vagnen igen och jag hinner inte säga mer än "Kommer du inte ihåg vad som hände på stranden idag", innan hon faller framåt och ur vagnen direkt ner i asfalten.. Hugaligen! Det blev en bra smäll mot pannan. Sätter oss ned på gräset intill och tröstar henne. Tack och lov så återhämtar hon sig väldigt snabbt! Det var verkligen ingen bra dag idag!!! Vi gick upp på rummet och vilade en stund innan vi bestämde oss för om vi skulle gå ut och äta eller inte. Eftersom att Mathilda verkade vara i form så snabbt igen efter fallet, så bestämde vi oss för att gå ut. Hamnade på en restaurang längs med stranden där vi åt plankstek & pizza. Skrattade och hade kul... Mathilda hade som vanligt svårt att sitta still och Micke och morfar turades om att gå iväg och titta på mini-karuseller eller fiskarna i hamnen med henne. När vi ätit färdigt så gick vi runt och kikade i lite affärer innan vi gick hem igen.

Fredagen var ångestens dag... sista dagen! Fy tusan så fort veckan gått... Jag brukar alltid få hemlängtan mot slutet av semestern, men inte denna gång... Nu hade man ju alla sina nära och kära med sig, och hade inget att längta hem till...
Vi var i alla fall som vanligt ner till stranden och badade och sen på eftermiddagen badade vi i poolen en bra stund. Det allra sista badet... det var det allra härligaste och jag ville aldrig kliva upp... På kvällen så åt vi en god sallad på balkongen och sen gick vi ner så att Mathilda fick vara med på det allra sista minidiscot. Efteråt gick vi ner en sväng till hamnen för att mata fiskarna, men dom stora fiskarna som varit där dagen innan var borta. Gick tillbaka till hotellet och såg det sista av Musical-showen innan vi gick upp och packade ihop våra saker.

På lördagen var det tidig uppstigning. Bussen kom och hämtade upp oss vid niotiden. Att kliva på bussen gick mycket bättre än gången innan. Vi såg till att Mathilda inte fick se då vi ställde in vagnen... Fast själva bussresan var inte kul, den hoppade och skumpade och jag mådde riktigt illa :( Det var underbart att få gå av bussen på flygplatsen... Kön till incheckningen var hur lång som helst. När vi nästan var framme så la bagagebandet av och vi fick vänta en bra stund innan det gick i gång igen... SUCK! När vi väl checkat in så blev det lite stressigt. Hann köpa en varsin macka och slänga i oss innan vi tog oss upp till gaten. Det visade sig sen att vi inte alls behövt stressa för planet blev ca en timme försenad. Väl på planet så ville Mathilda nu sitta i eget säte och det gick kanonbra! Hon var hur duktig som helst. Precis lagom när dom kom ut med hennes mat så bajsade hon, så vi fick gå iväg på toa och byta blöja. Underbar plats att byta bajsblöja på... Skötbordet var allt annat än stort om man säger så...  När vi kom tillbaka åt hon rätt så duktigt av sin mat, och sen somnade hon. Jag var ruskigt hungrig, men det blev lite turbulens i luften så flygvärdinnorna fick sätta sig en stund, och sen glömdes jag och ett par till bort. Så först när dom började servera kaffe så insåg dom att vi inte fått vår mat ännu... Suck! Mathilda sov nästan tills det var dax att landa, och då hon vaknade var hon tvungen att sitta fastspänd. Det gillade hon inte... så landningen blev lite jobbig på det sättet. Men jag tror inte att hon märkte det minsta av öronen. Skönt! På Arlanda gick det rätt så fort att få väskorna och sen blev vi mötta av mormor & morfar och Kimmen. Så vår bil var framkörd och allt! Lyx!

Att komma hem kändes inte alls kul, det kändes tomt och tråkigt!