AYIA NAPA, CYPERN
September 2004

RESOR

Måndagen den 20:e september
Klockradion satte igång tidigt, tidigt... Redan klockan fem var det dax att gå upp. Huva... Men har man nåt kul att se fram emot är det inte särskilt svårt att komma upp, så jag hoppade glatt upp och hoppade in i duschen. När jag var påklädd och klar gick Micke och jag upp och påbörjade frukosten innan det var dax att väcka Mathilda. Hon var snabbt med på noterna, men var lite förvånad över att vi skulle gå upp då det fortfarande var så mörkt ute. Frukost var hon inte så värst intresserad av, det var nog lite för tidigt för henne att äta frukost vid den tiden. Vi gjorde oss klara för avresa och strax innan sex kom Nicklas, mamma och pappa hit och hämtade oss. Nicklas skjutsade oss till Arlanda, där vi tog med oss vårt pick och pack och begav oss till incheckningen. Incheckningen gick väldigt snabbt & smidigt. Sen växlade vi lite pengar och checkade in vagnen innan det var dax att passera säkerhetskontrollen. När man passerar säkerhetskontrollen är man tvungen att lägga i från sig alla lösa saker, och låta dem åka igenom på röntgenbandet. Mathilda blev helt otröstlig när hon tvingades lämna i från sig sin delfin... Antar att det var tröttheten blandat med hunger som gjorde sig påmind, för hon var otröstlig en lång stund efteråt även fast hon fått tillbaka delfinen. Vi gjorde ett försök att få i henne lite frukost-fika, men hon ville inget ha. Hon bara gnällde.... När vi andra fikat lite, så gick vi till gaten och satte oss och där plockade jag fram den nya Kråke-boken som jag hade gömt undan. Det var uppskattat! Då blev hon på bra humör igen. Efter en stund så var det dax att gå på planet. Vi satt rätt långt fram, och fick därför gå på bland de sista. Flygresan gick väldigt bra, Mathilda var hur duktig som helst. Hade laddat ut med lite nya böcker, nya ritblock och en liten docka. Det var poppis! Hon blev inte det minsta otålig på hela flygresan. Skönt! Efter fyra timmar uppe i luften landade vi på Cypern. Värmen slog emot oss då vi gick ur planet. Det var väl runt 35 grader ute... Härligt, fast lite svettigt då man kommer i långbyxor och långärmat. På flygplatsen tog det väl inte alltför lång tid tack och lov, så snart satt vi på bussen som skulle ta oss till Ayia Napa och hotellet. Bussresan tog ungefär 45 minuter och även den gick smidigt. Värst vad smidigt allt var! *ler*

Packade oss ur bussen, och gick in och ställde oss i kön för incheckning på hotellet. Dom hade varit gulliga och tagit till sig våra önskemål om att få rum i närheten av varandra. Mamma och pappa fick rummet ovanpå oss, så det var ju bra. Rummen låg kanonbra till, i första byggnaden närmast baren och nära poolområdet. Hotellet är väldigt stort, så har man otur kan man få rätt långt att gå till poolen. Hur som helst, vi slängde in väskorna på rummet, rotade fram badkläderna och sprang ner till poolen och slängde oss i. Underbart! Mathilda fullkomligt tjöt av lycka....  Vi plaskade runt en stund innan vi gick upp och satte oss på La Tasca och åt en sen lunch. Det blev en god toast och Mathilda åt mat från barnbuffén. Toppenbra! Vi badade en stund till, och sen gick vi och vilade på hotellrummet ett tag innan vi gav oss ut på en liten promenad. Vi var inte så särskilt hungriga, men något borde vi ändå få i oss till middag. Så det blev lite pizza på Pizza Hut. Vi var väl inte några höjdar-kunder direkt, vi var fem personer som delade på en stor pizza...  När pizzan var uppäten så vandrade vi tillbaka till hotellet, och köpte lite frukost inför morgondagen, innan vi gick hem och la oss.

Tisdagen den 21:a september
Micke vaknade tidigt, och gick ut på en promenad medan Mathilda och jag sov vidare. Sen kom han hem med nybakade frukostbullar. Lyxigt! Vi åt frukost ute på terrassen, skönt! Efter frukosten gick Mathilda och jag iväg och köpte en krokodil som Mathilda skulle ha. Sen gick vi tillbaka till rummet och gjorde oss klara för att gå ner och lägga oss vid poolen. Vi låg vid poolen i stort sett hela dagen, och det var underbart skönt! Mestadels var vi i poolen och badade. Var även med på vattengympan så gott det gick, med Mathilda i famnen. På eftermiddagen när vi var mätta på solandet och badandet så gick vi till Lollo & Bernies miniland för att titta på vad det var för något. Det var ett litet hus som var ungefär som en öppen förskola. Där fanns massvis att göra, man kunde rita, måla, pärla, pussla, spela spel, bygga lego, leka med massa leksaker, hoppa bland kuddar eller titta på video. Där var det öppet hus varje dag mellan 15-17. Perfekt! När vi var där kom giraffen Lollo på besök. Mathilda var jättenyfiken - men samtidigt jätteblyg. Dom andra barnen som var där kastade bollar till Lollo, och Mathilda stod redo med en boll, men hon vågade aldrig kasta den. Sen när Lollo gått ut från Minilandet blev Mathilda rätt besviken över att hon inte vågat. Stackarn... Jobbigt att vilja så mycket, men inte våga. Efter en stunds lek så gick vi på en liten promenad, skulle leta efter en lite större mataffär för att handla lite middagsmat. Men det var inte det lättaste... Det är mest små dyra minimarket som finns. Köpte i alla fall ingredienser till Spaghetti Carbonara som vi sen åt på rummet. På kvällen gick vi upp till baren för att först titta på barnshowen. Det var tre små björnar som dansade och sjöng för barnen. Först satt vi inne och tittade, men Mathilda blev rädd, så då satte vi oss på uteserveringen i stället. Efter showen var det minidisco. Mathilda stod på en kant och var med och dansade lite...  Efter minidiscot beställde vi in varsin drink - och så var den traditionen skapad... Inget minidisco utan en drink efteråt... *fniss* Mathilda var så söt där hon satt och drack på sin "Mickey Mouse"-drink... När vi druckit upp gick vi in på rummet och la Mathilda. Sen satt vi på terrassen och spelade Yatzy.

Onsdagen den 22:a september
I morse fick vi frukostbrödsleverans av pappa som var tidigt uppe. Lyx! Åt frukost på terrassen. Vi har ett perfekt läge på terrassen, lagom skugga. Mamma & pappa som bor över oss har alldeles för mycket sol, så där funkar det inte att sitta ute och äta frukost. När vi ätit färdigt och gjort oss klara så gick vi i väg till stranden, Nissi Beach. När man kommer dit ser det ju alldeles fantastiskt ut med det underbart klara vattnet. Vi la ut våra handdukar och slängde av oss kläderna (behöll förstås badkläderna på *ler*) och sprang ner i vattnet. Helt underbart! Dock var det lite för salt för Mathildas smak... Att sitta i sanden och bygga lite var mycket mysigare tyckte hon.

Mathilda var lite trött och hängig, så vi blev inte så långvariga på stranden. Vi var väl där i ungefär två timmar, innan vi gav upp och gick tillbaka till hotellet. Gick och badade i poolen i stället, och åt sen lunch på La Tasca. På eftermiddagen gick Mathilda och jag ner till minilandet och lekte en stund. Försökte vila en stund innan det var middagsdax, men Mathilda var inte alls intresserad av att vila. Middagen åt vi på hotellets restaurang Royal Grill. När Mathilda ätit färdigt efter ett par minuter typ, så gick hon till restaurangens lekrum. Där stannade hon sen resten av tiden. Så vi fick äta i lugn och ro... Maten var rätt okej, fast inget utöver det vanliga. Jag var väl den som var mest nöjd, dom andra var inte alls nöjda med maten. När vi ätit färdigt så gick vi över till baren för att se barnshowen och vara med på minidiscot. Mathilda var lite tuffare i kväll, och vågade vara med lite mera. Sen blev det såklart en drink innan vi gick tillbaka till rummet. När Mathilda somnat så spelade vi andra Yatzy igen.

Torsdagen den 23:e september
I dag blev det poolen, lunch på en restaurang nere vid stranden, minilandet på eftermiddagen. Vi åt middag på rummet och gick sen upp till baren. I stället för barnshow var det ansiktsmålning. Mathilda tvekade länge och väl, och jag trodde aldrig hon skulle våga - men till slut så gaskade hon upp sig och gick med på att stå i kön. Jag var säker på att hon skulle dra sig ur då vi kom fram till "Tvättis" som skulle måla henne. Mathilda vågade inte säga ett ord, men hon satt helt stilla och lät sig målas till en liten brunbjörn. Jisses vad stolt hon var efteråt!!! Vi med för den delen.... Det kändes så himla bra att hon verkligen vågade, för jag såg ju hur gärna hon ville! Sen dansade hon minidisco och efter det så skulle hon gå direkt hem. Ingen drink i dag...  Tror det var nån spänning efter ansiktsmålningen som släppte....

En härlig dag! Så fantastiskt skönt att bara få vara och få njuta av semestern. Underbart! Har aldrig haft en sån skön semester innan.... Vi kunde totalt koppla bort vardagen, och det var så himla skönt!

Fredagen den 24:e september
Mathilda vaknade på tok för tidigt och var hur eländig som helst. Frukosten gick inte alls, det var bara en massa gråt, tjat och gnäll. Vi insåg att det inte alls var läge att gå ner till poolen direkt efter frukost som vi planerat. I stället försökte vi få Mathilda att vila en stund, det behövdes helt klart mer sömn. Men hon totalvägrade....  Efter ungefär en timmes resultatlösa försök gav vi upp. Vi gjorde oss klara för sol och bad och gick ner till poolen. Det var bara att köra på så länge som det gick, så fick vi väl gå och vila middag sen i stället.

Badade en stund i poolen, gick sen ner till havet och tog oss ett dopp. Urskönt! Det var alldeles perfekt, för det fanns en brygga en bra bit ut i vattnet som man kunde gå i vattnet ifrån. Då slapp man gå i från stranden där det var lite kleggigt (sjögräsigt)... Det var väldigt snorkelvänligt, så vi bestämde oss för att inhandla cykloper. När vi var nöjda med badandet så gick vi tillbaka till rummen och sov en lång välbehövlig middagslur.

På kvällen gick vi in till stan och åt middag. Vi hamnade på en restaurang som jag ätit på många gånger tidigare - fast ändå inte. Förut hette den restaurangen Solvalla och var rätt "försvenskad" med svensk personal och så. Första gången jag var på Cypern så åt vi nog där tre kvällar av sju, fär det var så himla god mat och trevlig personal. När vi sen åkte tillbaka efter några år, så hade vi som varit där förr pratat så mycket om Solvalla, så första kvällens middag skulle vi givetvis äta på Solvalla. Vi hade höga förväntningar - och så blev det en total flopp... Tzatsikin var äcklig, maten var äcklig (bränd och sönderkryddad) och av den trevliga personalen syntes inte ett spår. Behöver jag säga att vi inte gick dit fler gånger? Denna tredje gång jag besökte Cypern så fanns inte Solvalla kvar, utan nu var där en cypriotisk restaurang som hette Tarkanas där i stället. Så vi testade den. Vi blev lite lockade av storbildsteven dom hade som visade Disney Channel. Perfekt för Mathilda...  Till förrätt delade mamma och jag på en diptallrik med lite olika röror, smarrigt! Blev mätt efter förrätten... Till varmrätten åt jag moussaka. Jättegott, men jag orkade inte ens hälften...

När vi ätit färdigt fortsatte vi vår stadsvandring. Hotellet jag bott på innan och hela området runt omkring var helt öde, det var väl iofs inte säsong för party-ungdomarna nu... Vi gick runt lite och kikade på pubar och discon som man kände igen sen förr. Gick ner till Klostertorget och där var det Ayia Napa-festival. Utställningar, marknad och massvis med folk! Fick nästan panik att gå där bland alla människor, så vi försökte komma ur vimlet så fort som möjligt. Hade bestämt oss för att äta en efterrätt nånstans, men vi hittade inga lockande ställen, så det slutade med att vi gick tillbaka till hotellet och åt efterrätt (banana splitt) där. Mathilda åt ungefär en sked av sin glass....  På fredagarna är det ingen underhållning, men dom spelade lite musik inne på dansgolvet. Så där sprang Mathilda runt och busade med några andra barn medan vi satt och åt glass.

Lördagen den 25:e september
På morronen gick Mathilda och jag och köpte frukost, och passade samtidigt på att köpa en cyklop. Sen var det det vanliga racet med frukost på terrassen, bad i poolen, vattengympa, lunch på La Tasca. Efter lunchen gick mamma, pappa och jag ner till havet och snorklade en stund. När jag väl fått in tekniken så var det urmyisgt! Hade lite problem med kräkkänslor till en början då jag stoppade cyklopen i munnen, men det gick över. Vatten var verkligen underbart varmt och härligt.

På eftermiddagen var vi först en sväng i minilandet, sen när vi kom tillbaka till hotellrummet så var grannbarnen ute (en tjej på fyra år och en kille på sex år). Mathilda hade lekt lite grann med dom tidigare under veckan, och nu blev hon överbjuden till deras balkong där dom satt och ritade. Så hon gick över det. Hon var lite blyg till en början, men sen lossnade det och hon babblade på som sjutton. Jag satt på vår terrass och hörde hur hon snackade om både det ena och det andra...

På kvällen åt vi middag på rummet och gick sen upp till baren och tittade på barnshowen och sen så dansade Mathilda disco. Hon hittade granntjejen och hängde på henne lite grann, och då blev hon lite modigare och vågade släppa loss lite mera än vanligt. Efter discot drack vi en drink innan vi gick tillbaka till rummen.

Söndagen den 26:e september
Vår sista heldag på Cypern. Vi försökte njuta så gott det bara gick... Dagen var väl ungefär som de andra, bad i poolen, lunch på rummet, snorkling i havet, bad i poolen igen, lek i miniland på eftermidagen.

På kvällen åt vi middag med mamma och pappa på en japansk restaurang. Mathilda var inte så road till en början, hon ville mest bara hem till hotellet och gå på minidisco igen. Restaurangen hade såna där bord där kocken står mitt i och lagar mat omkring gästerna. Vi satt inte vid ett sånt bord, men precis intill. Så Mathilda satt och tittade på kocken och skrattade gott åt alla tokigheter han höll på med. Maten var för övigt urgod... Mums!

Mätta och belåtna vandrade vi tillbaka till hotellet för att kolla på barnshow och dansa minidisco. Mathilda träffade granntjejen, och fick en massa stöd av henne. Så nu vågade hon sitta längst fram (i perioder) och titta på showen. Granntjejen la armen beskyddande om henne.. Gulligt! Minidiscot var en succé. Nu när hon hade granntjejen med sig så vågade hon sig in bland alla barnen och var med och dansade och hade skoj. Micke och jag omåttligt stolta över vår stora duktiga tjej! Det var så underbart att se henne våga och ha så skojigt!

Efter discot gick vi hem och nattade Mathilda. Sen spelade vi Yatzy på terrassen en sista gång, innan vi gick in och packade inför hemresan.

Måndagen den 27:e september
Gick upp tidigt för att hinna med så mycket som möjligt innan det var dax att åka hemåt. Åt en snabb frukost och gick sen ner till havet för en sista snorklingstur. Underbart... Hade problem med att komma upp ur havet... Ville inte!!! Gick sen upp och badade i poolen en stund... Det var så himla skönt... Ååååhhh... Efter en liten stund var det dax att återvända till rummet och göra sig klar och packa ihop det sista.

Halv tolv lämnade vi rummet, och strax efter tolv kom bussen som skulle köra oss till flygplatsen. Usch, hemresor är aldrig kul. Bara en enda lång transportsträcka... Resan gick iofs bra, planet vara bara lite försenat tack och lov. Landade hemma i Sverige runt sextiden. Ute var det kallt och ruskigt, inte alls skönt. Nicklas hämtade oss, och körde oss till sin verkstad där han hade våra bilar ståendes. Sen var det bara att ta bilen och åka hemåt. Stannade till på Sätuna och handlade lite mat först bara...

Även om vi haft en underbar semester så var det skönt att komma hem...  Skönt att duscha i sin egen dusch och sova i sin egen säng!

Men jag kan än en gång konstatera att denna semester har varit en av de härligaste och skönaste semestrar jag haft någonsin! Underbart!